تهیهکننده «احضار»: اگر میخواستیم ترسناک بسازیم، کاری میکردیم بزرگترها هم قالب تهی کنند!
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۲۴۳۷
بخشهایی از صحبتهای محمودرضا تخشید تهیهکننده «احضار» را بخوانید.
بگذارید از سر و صدا و هیاهوی انتشار لوگو و تیزر سریال "احضار" شروع کنیم. آیا این هجمهها هدفمند بود؟
به نظرمن ناشی از عجلهای بود که قبل از اینکه کار را ببینند قضاوت و ارزیابی را شروع کردند. حتی کار به جایی رسیده بود، ذهنخوانی میکردند، اینها میخواهند جنّ و ارواح خبیثه نشان دهند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
* یک نکته درباره درجهبندی سنی وجود دارد که با زیرنویس شبکه یک هنگام پخش سریال هم بر این نکته تأکید میشود در زمان پخش سکانسهای حساس و اصطلاحاً دلهرهآور و ترسناک از درجهبندی (+۱۴) استفاده خواهد شد. حاشیهها آنجایی بیشتر شکل گرفت که در آن قسمت مربوط به احضار روح از این درجهبندی خبری نشد. چرا این اتفاق افتاد و اصلاً چه زمانهایی باید درنظر گرفته شود؟
در واقع ما از ابتدا قرارمان این بود در تمام صحنهها مثل آن صحنه قسمت ششم (همان قسمت مربوط به احضار روح) این درجهبندی سنی را بگذاریم در قسمت اول این درجهبندی را داشتیم و در قسمت چهارم هم به هنگام رویا و کابوسی که مائده میبیند هم این +۱۴ درج شد. اما بعد از این موارد، بازخوردی داشتیم که میگفتند وقتی این درجهبندی سنی را میگذارید آنقدری که هشدار میدهید این سکانس دلهرهآور و ترسناک نیست.
چرا صحنه احضار روح، +۱۴ نشد؟
در مورد آن صحنه خاص که شما اشاره کردید باید بگویم، واقعاً احساس میکردیم این صحنه احضار روح، مثل فیلمهایی که میز تکان میخورد، پرده میافتد و یا موسیقی رعببرانگیزی دارد، نیست. یعنی خود سکانس طوری طراحی نشده بود بیننده را بخواهد بترساند. در صورتیکه آن فیلمها که اصطلاحاً نامشان را فیلم ترسناک و ژانر وحشت میگذارند، هدف این است که بیننده بترسد اما ما چنین طراحی نداشتیم و برای احضار، طراحی سادهای داشتیم.
پیش از این صحنه گفتیم که پشتِ این اتفاق شیادی در میان است و اصلاً احضار روحی در کار نیست. گوشی طرف را هک میکنند و اطلاعاتش را میگیرند در نتیجه طرف را شوکه میکنند روح این اطلاعات را میرساند. بنابراین از ابتدا گفته بودیم که آنجا فضای کلاهبرداری است و هیچ فضاسازی ترسناکی نکرده بودیم و همهچیز رئال بود؛ وقتی روح "محسن کامرانی" ظاهر میشد یک ظهور خیلی عادی بود. یک صداگذاری عجیب و غریب و ترسناکی استفاده باشد، خیلی ساده بود حتی مائده میترسید و او را آرام میکردند.
به جای اینکه تمهیداتی را درنظر بگیریم بیننده به سمت ترس برود اتفاقاً سعی کردیم بیننده را به سمت قصه ببریم. با بازخوردی که گرفته بودیم از درجهبندی که برای دو صحنه قبلی زده بودیم، برخی معترض این درجه بندی بودند به نظرمان میآمد که اینجا دیگر به این درجهبندی سنی نیاز ندارد. ظاهراً بعد از پخش، عدهای گفتند این تمهیدات را داشتید که این کلاهبرداری است اما ممکن است برخی از کودکان بترسند که باز به نظرمن این امکانی است که برخی به ذهنشان میآورند و معلوم نیست چقدر در واقعیت این اتفاق ترسناک رخ داده باشد.
* در ادامه سریال باز هم از این صحنههای ترسناک و اتفاقات عجیب و غریب داریم؟
یکی از مشکلاتی که ما داریم با برخی از مخاطبین خاصمان پیدا میکنیم اصلا هدف این سریال، ژانر ترسناک نیست. همانطور که اول سریال مینویسد "احضار" ژانر معرفتی و ماورایی است. وقتی "اغما" و "۵ کیلومتر تا بهشت" پخش میشد مخاطب با همین روح و شیطان و ماجراهایی از این دست روبرو میشد اما آنجا +۱۴ درج نمیشد. به نظرمان میآید اینجا بیشتر هدف بحث ماورایی و معرفتی است تا بحث دلهره ایجاد کردن و بیننده را ترساندن!
در نتیجه صحنههای این شکلی تا آخر کار در جای جای سریال خواهد بود. اماتصور نمیکنم این صحنهها برای ژانر وحشت است اگر این ژانر وحشت باشد و میخواستیم چنین طراحی داشتیم همان وجود روح محسن به گونهای در داستان قرار میگرفت، آنقدر وحشتناک و ترسناک باشد که بزرگترها هم قالب تهی کنند. اما سعی کردیم همهچیز را معمولی و به شکلی اجرا کنیم که بیننده ما از هر قشر و گروه سنی است زیاد دستخوش ترس و لرز نشود.
بیشتر نگاه و توجهمان به درام و قصه و حرف مان است تا اینکه بخواهیم بترسانیم. در نتیجه به نظرمان میرسد مثل بقیه سریالهایی که در این ژانر ساخته و پخش شد مثل اغما و بقیه سریالها +۱۴ نداشتند این سکانسهایی هم که تا آخر سریال خواهیم داشت خیلی ضرورتی نمیبینیم و حالا اگر دوستان شبکه به این جمعبندی برسند که باید این درجهبندی سنی درج شود، +۱۴ دوباره گوشه تصویر دیده میشود. باید ببینیم چه تصمیمی گرفته میشود و به ما چه ابلاغ میشود.
* کرونا را در سریال دارید؛ کاراکترهایتان ماسک میزنند. حتی در قسمتی پدر یکی از این دختران، به علت ابتلای به کرونا قرنطینه شده است. از شرایط کرونایی بگویید و اینکه شما هم عوامل و یا بازیگرانتان مبتلا شدند و تصویربرداری تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟
خواستیم ما هم هشدار داده باشیم و به وظیفه اجتماعیمان عمل کرده باشیم. دکتر و پرستار مخصوص سرِ پروژه داریم که روزانه چک میکنند. این بیماری به گونهای شده سر پروژه هم نمیگیرند آثاری میبینیم از فرد میخواهیم به قرنطینه برود. بازیگران و عواملی داشتیم که به کرونا مبتلا شدند اما ما یک روز پروژه را تعطیل نکردیم.
لوکیشنهای مربوط به آن بازیگر را تغییر دادیم و صحنههای دیگر را گرفتیم تا قرنطینه آن فرد تمام شود. از بازیگرهایمان آرش مجیدی و آدرینا صادقی (نقش مائده) مبتلا شدند.
فیلمبرداری ادامه دارد، امیدواریم هرچه زودتر بتوانیم کار را به پایان برسانیم. قسمتهای پایانی تصویربرداری میشوند و ما تا ایام بعد از شبهای قدر را هم دستمان داریم و امیدوارم با سلامتی همه بچههای گروه کار به زودی تمام شود.
۵۸۵۸
کد خبر 1507576منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: سریال ایرانی تلویزیون درجه بندی سنی احضار روح صحنه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۲۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنش تهیه کننده «پرویزخان» به اعتراض احمدرضا عابدزاده
طرفداری| تهیهکننده فیلم «پرویزخان» با بیان اینکه در شرایط فعلی ساخت فیلم ورزشی یک تصمیم پرریسک است، درباره دلایل اکران آنلاین زودهنگام این فیلم و اعتراض برخی فوتبالیستها به آن توضیحاتی را ارائه کرد.
عطا پناهی درباره وضعیت اکران آنلاین فیلم «پرویزخان» که پیشتر به عنوان یکی از فیلمهای نوروزی بر پرده سینماها رفته بود، گفت:
اکران فیلم «پرویز خان» در ایام نوروز برای من به عنوان تهیهکننده اتفاق خوشحالکنندهای بود اما متأسفانه میزان فروش این فیلم با آنچه که متصور بودیم فاصله زیادی داشت و به نظرم لازم است کارشناسان اکران به این موضوع ورود کنند. باید بررسی شود که چرا فیلمهای غیرکمدی شانس چندانی برای فروش ندارند و فیلم سینمای طنز و کمدی است که میتواند شانسی برای موفقیت در گیشه داشته باشد. در شرایط حاضر ساخت فیلم غیر کمدی و به خصوص فیلم ورزشی تصمیمی پر ریسک است.
پناهی درباره اکران آنلاین زودهنگام این فیلم سینمایی در «فیلمنت« اظهار کرد:
فکر میکنم ظرفیت فروش این فیلم در شرایط حاضر در سالنهای سینما به حد نهایی خود رسیده و پس از اینکه تیزرهایی از فیلم نیز در تلویزیون پخش شد و بینندهها با اسم «پرویز خان» آشنایی پیدا کردند، ذهنیت خوبی از فیلم وجود دارد و موقعیت خوبی است که در این شرایط «پرویزخان» نمایش آنلاین خود را آغاز کند. به نظرم با شناختی که از این پلتفرم دارم، فکر میکنم «پرویزخان» در اکران آنلاینش که بلافاصله پس از اکران در سینماها صورت گرفته، بیشتر دیده شود و به شخصه به این اتفاق در نمایش آنلاین خوشبین هستم.
او ادامه داد:
من فکر میکنم در این سالها سلیقه و ذائقه مردم خواسته یا ناخواسته تغییر کرده و از آنجا که تنوع ژانر زیادی در سینمای ما شاهد نیستیم و فیلمهای ترسناک، اکشن، بیوگرافی، ورزشی و... در این سینما دیده نمیشوند مردم به سینمای کمدی گرایش پیدا کردهاند و شاهد هستیم که تولیدات کمدی نیز به همین دلیل رو به افزایش است.
این تهیهکننده در ادامه در خصوص ساخت یک فیلم ورزشی اظهار کرد:
ژانر ورزشی یکی از گونههایی است که شاید در چند سال گذشته تعداد تولیدات سینمایی در این گونه بسیار اندک باشد و به همین دلیل تماشاچی با تردید به سراغ این آثار میرود. فیلمهایی با ژانرهای غیرکمدی در خطر شکست هستند و برای ما که فیلمی ورزشی تولید کردهایم به نظر من این خطر بسیار بیشتر بود. جدا از تغییر ذائقه مردم متأسفانه سانسها و سینماهای خوبی هم در شهرستانها به این فیلم داده نشد و امیدوارم با اکران آنلاین این کمبود جبران شود.
پناهی درباره بازسازی صحنه مسابقه فوتبال ایران و کویت در سال ۱۳۶۵ گفت:
از روز اولی که فیلمنامه «پرویزخان» آماده شد میدانستیم که یک سوم آخر فیلم که مربوط به مسابقه ایران و کویت میشود سختترین سکانسها را برای ضبط داریم و آقای ثقفی با دقت و وسواس دکوپاژهای این سکانسها را نوشتند و حتی استوری برد هم تهیه شد و ما چند جلسه به همراه آقای سید هادی اسلامی مدیر جلوههای ویژه میدانی و آقای وحید ابراهیمی فیلمبرداری اثر چند جلسه در زمین فوتبال قبل از شروع تولید و بازیکنها و بازیگرها صحنههایی که قصد بازسازی آن را داشتیم ضبط کردیم تا با آمادگی کامل به سر صحنه فیلمبرداری برویم و کاملاً مطلع باشیم که باید از چه نوع لنز و چه حرکت دوربینی استفاده کنیم. برای ضبط این صحنهها و بازسازی صحنههای حساس و مهم این مسابقه فوتبال هیچ نمونهای نداشتیم و به نظرم ساخت این فیلم با این صحنهها یک حرکت رو به جلو در سینمای ایران بود که خوشبختانه توانستیم سکانسهای قابل قبولی هم ضبط کنیم و بسیاری از مخاطبان بر دقیق بودن بازسازیها تأکید دارند.
پناهی درباره حواشی ایجاد شده و اعتراض برخی اشخاص که در قصه «پرویزخان» حضور دارند، تصریح کرد:
خیلی از فوتبالیستهایی که هم دوره آقای دهداری بودند فیلم را دیدند و تعامل خوبی بین ما و این دوستان شکل گرفت و اکثر این افراد فیلم را دوست داشتند. آقای احمدرضا عابدزاده دروازهبان سابق تیم ملی کشورمان به روایت این فیلم اعتراض کردند اما ایشان در خارج از کشور هستند و مطمئناً فیلم را آن زمان که اعتراضشان را مطرح کردند، ندیده بودند، امیدوارم بعد از دیدن فیلم نظرشان را بشنویم چرا که فکر میکنم نظر ایشان پس از دیدن فیلم تغییر خواهد کرد. آقای وطنخواه هم اعتراضی درباره این فیلم مطرح کردند که البته اطلاع دارم آقای ثقفی (کارگردان فیلم) پیش از شروع فیلمبرداری دو ساعت مصاحبه تلفنی با ایشان داشتند و فکر میکنم آقای وطنخواه هم با توجه به مسائلی که مطرح کردند فیلم را ندیده بودند.
وی در پایان به ایسنا گفت:
جدا از اعتراضهایی که آقای عابدزاده و آقای وطنخواه درباره «پرویزخان» مطرح کردند دیگر افراد حاضر در قصه این فیلم مثل آقای جواد زرینچه فیلم را دیدند و اتفاقاً «پرویز خان» را دوست داشتند و نظرات مثبتی درباره فیلم مطرح کردند. خانم شیدا دهداری فرزند مرحوم پرویز دهداری که در مراحل ساخت فیلم با ما همراهی بسیار خوبی داشتند نیز نظر مثبتی درباره «پرویز خان» نشان دادند.
از دست ندهید ????????????????????????
رضا عنایتی: دیگر مهاجمی مثل من پیدا نمیشود واکنش به گل شهاب زاهدی: پله هم نمیتوانست این گل را بزند! سرمربی اینتر: طارمی بازیکن بزرگی است و از داشتنش خوشحالیم اضافه شدن کارلو آنچلوتی به حلقه شادی بازیکنان رئال مادرید / فیلم